به گزارش قدس آنلاین، محمد کلاهی در پنل تامین مالی در نخستین رویداد و نمایشگاه بینالمللی مد و پوشاک خلاق با تاکید بر ضرورت شرکتداری مدرن در حوزه صنایع خلاق، گفت: شرکتهای صنایع خلاق در حوزههای مختلف و به طور خاص، مد و پوشاک اگر میخواهند شرکت نوآوری داشته باشند، باید از سیستم تولید سنتی عبور کرده و خود را به دانش حقوقی روز مجهز کنند؛ در غیر این صورت هیچگاه تولیدشان، منشأ اثر صادراتی نخواهد بود و برندی از آنها به خارج از کشور منتقل نخواهد شد.
وی ادامه داد: صنایع خلاقی که نوآور هستند، از یک جایی به بعد باید وارد حاکمیت شرکتی مدرن شوند و ساختار حقوقی و مالی نظاممند ایجاد کنند تا بتوانند حمایت نظام بانکی و صندوقهای پژوهش و فناوری را کسب کنند، در غیر این صورت، محکوم به شکست هستند.
عمدهترین شاخص برای گرفتن حمایت از صندوق پژوهش و فناوری
آزادی، مدیر صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق هم طی سخنانی در خصوص معیار سیاستگذاری در صندوقها گفت: صندوقها همچون بانکها تنها بر تولید تمرکز ندارند و دغدغه آنها بیشتر ناظر به بحث نوآوری است
وی در ادامه به موضوع اولویت صندوقها در حوزه استارتاپها پرداخت و گفت: استفاده از «هوش مصنوعی» برای طراحی و تحلیل داده از جمله این اولویتهاست. همچنین «تبلیغات» که البته این روزها اینفلوئنسرها در حوزه تبلیغات گوی سبقت را از دیگران ربودهاند و «استفاده از مواد بازیافتنی» از دیگر اولویتهای صندوق است.
آزادی با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق تا به حال قراردادی در حوزه پوشاک نداشته، به سازوکار تائیدیه گرفتن یک ایده خلاق در صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق پرداخت و گفت: اولین مرحله، ارائه پروپوزال اولیه و سابقه فعالیت است، در ادامه موارد دیگری همچون تفاوت محصول با نمونههای مشابه و در واقع مزیت محصول اهمیت مییابد و نهایتا امکانسنجی بازار، مرحله آخری است که در بررسی ایده در صندوق طی میشود.
وی در عین حال، عمدهترین شاخص برای جلب حمایت از صندوق های پژوهش و فناوری را خود «ایده» – بدین معنا که بتواند در بازار رشد کند – عنوان کرد و گفت: شاخص مهم دیگری که در ارزیابی ایدهها در صندوق مبنا قرار میگیرد، وضعیت تیم کاری اجرای ایده است.
حمایت صندوق پژوهش و فناوری البرز از ایدههای خلاقی که بازار دارند
آقا صفری، مسؤول سرمایهگذاری صندوق پژوهش و فناوری البرز هم در بحث خود بر اهمیت توجه صنایع خلاق به بازار محصولشان تاکید کرد و گفت: قبل از اجرایی شدن هر ایدهای باید به بازار آن توجه کرد و «فرهنگ» یک جامعه یکی از المانهایی است که میتواند معیاری برای شناخت بازار یا به عبارتی علاقه مصرفی مردم باشد.
وی با بیان اینکه تا به حال در حوزه پوشاک، قراردادی نداشتهاند، تاکید کرد: صندوق پژوهش و فناوری البرز از صنایع خلاقی که بازار داشته باشند، حتی اگر در حد ایده باشند، حمایت میکند.
آقا صفری در پایان در خصوص چگونگی حمایت صندوق البرز گفت: ایده شتابدهی میشود، نمونه اولیه طراحی شده و سرمایهگذاری و ورود به بازار کلید میخورد.
به نقل از معاونت علمی ریاستجمهوری، اولین رویداد و نمایشگاه بینالمللی مد و پوشاک خلاق به همت ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مهرماه جاری در خانه نوآوری و فناوری ایران برگزار شد.
نظر شما